dilluns, 27 de febrer de 2012

Nº ROBOT

Podem treballar els números tot i jugant amb caniques.



Agrupant i comptant caniques s' agafa el concepte de quantitat. Per dominar la grafia de cada nombre va molt bé pensar en quin objecte ens recorden o fer-se amic de en NºROBOT.

dimarts, 21 de febrer de 2012

Llengua materna o llengua del pensament

Avui és el dia internacional de la Llengua materna segons la UNESCO. Ja va bé que se li dediqui un dia. I potser millor que li dediquem tot l' any,  amb gran afany,  però sense fanatismes que obstaculitzen més que ajuden. Som-hi?


Ens agrada més parlar de llengua nativa o primera que matena perquè és la primera en la qual ens parlen des de que naixem i no tothom té la sort de tenir una mare. La primera llengua que escoltem, en general és la primera que parlarem i, serà en la que tindrem més facilitat per aprendre a llegir i a escriure. Aquesta consideració és important sobretot amb nens amb altres mancances.

 Es la llengua de la nostra llar, la que per nosaltres té més caliu. Caliu és aquell foc sense flama en el qual es pot coure menjar. Abans la família es reunia a la vora de la llar explicant-se històries. Ara es reuneixen més sovint al voltant de la televisió i és la tele la que parla o s' està conectat a les xarxes o mòbils. Tanta comunicació sovint ens incomunica. No oblideu conversar força, opinant i escoltant, perquè enraonar fa raonar.

El plurilingüisme és el següent pas a conquerir, un cop encetat el procés de la lectoescriptra. Es pot pensar en més d' un idioma i això ens enriquirà, però cal respectar les diverses possibilitats inividuals. Abans de parlar d' incapacitats es pot valorar si les estratègies són les adequades i donar a cadascú el seu temps.

diumenge, 19 de febrer de 2012

L·L geminada

Aquí teniu a la ele geminada que és la ele en un mirall reflexada i que sona doblada.


Aquesta lletra quan es mira al mirall s' al·lucina i perd l' al·lè perquè es monta la pel·licula de que té una amiga amb la seva mateixa cal·ligrafia intel·ligible i que és la seva col·lega al col·legi, que juntes fan col·leccions  que col·loquen mil·limetricament i quan es cansen de recol·lectar se' n van d' excursió a sota una ombrel.la. Aquí trobareu  paraules que duen aquesta lletra tan original. Podeu jugar a fer frases amb aquestes paraules, així s' us quedaran al cap. També la podeu exagerar com en aquest vídeo del Palomino per aprendre-la amb tranquil·litat.







Bona cal·ligrafia amb tanta ironia.

divendres, 17 de febrer de 2012

Groenlàndia



 Groenlàndia és la illa més gran del món,
per la part central quasi tota coberta de glaceres,
 per la perifèria ambpobles iciutats de gents molt properes.

 Si voleu saber-ne més coses podeu  consultar el seu
on us parla de tota la seva cultura inuït 
 i de tot el seu espectacle natural 
des dels curiosos icebergs que suren a les seves aigües,
 fins a les aurores boreals que guarneixen els seus cels 
a les nits estivals i tardorenques.
 És un indret fascinant.




 Si voleu conèixer les seves tradicionals costums,
 com navegar amb kayak entre els icebergs 
o lliscar amb trineu de gossos per les glaceres,
 com fer servir robes i botes de pell de karibú 
 o apendre a fer un bon iglú.
 podeu entrar en aquest joc anomenat
 Wumpa. 


Si voleu saber com treballen a l'escola de Qaanaaq, 
 la ciutat més al nord del món,
 podeu entrar al seu blog Takuuk, 
on ens expliquen com celebren la tornada del sol
 a finals de febrer, després de quatre mesos de nit.




Aquest mapa és a l' enllaç
 on trobareu mapes de tot arreu 
amb preguntes molt interessants que fan rumiar.

diumenge, 12 de febrer de 2012

El triangle vocàlic



Les cinc vocals catalanes
 tenen 8 sons possibles.

El triangle vocàlic ens indica
 el seu punt d' articulació.






Poden ser:
obertes: À È Ò (vertex triangle)
tancades: É Ó Í Ú (base triangle)
neutres: ae ( A, E àtones )
             : o (O àtona sona U)
Va bé exagerar els sons per aprendre les posicions.
Per practicar tens el vocalitzador.
També tens aquest vídeo per fer-ne la introducció.


Vocalitzador from CATATRUX on Vimeo.

dijous, 9 de febrer de 2012

Dreceres tan bones com carreteres

La lógica infantil pot seguir camins molt diferents com ens demostra aquest vídeo. Aquesta suma que es pot qualificar de error pot ser en realitat un reultat precursor.



Les emocions infantils arriben  a la lògica preestablerta per camins molt diferents. Cal respectar les diverses estratègies de cada nen perquè imposant mètodes es poden crear dificultats.
Hi ha ments que es salten pasos perquè els intueixenn encara que no ho saben raonar. Si els deixem arribar al final per la seva pròpia drecera, amb el temps ja veurá la lógica del procés.
Respectant les diferències es creix en vivències.
Gràcies a Hjalti Hjalmarsson per compartir la seva simpática animació.

dimarts, 7 de febrer de 2012

Sorpresa: màgia per als més petits

Els més menuts són un públic molt agraït, perquè gràcies a la seva fantasia viuen la màgia amb molta alegria. Hi ha molts trucs preparats de cordes, daus, cartes i mocadors. Però podeu començar amb trucs casolans barrejant líquids amb resultats imprevisibles i la seva sorpresa ho convertirà en màgia.



Només cal ajuntar aigua i oli en un got. Per molt que remenem mai es barregen. Es fan moltes boles grogues i després tornen a separar-se. Pels petits resulta emocionant. Si a més hi afegim colorant alimentici és més espectacular. Per acabar el colorant vermell el posem a una ampolla d' aigua i fins que es barreja fa uns dibuixos abstractes molt atracius. Un cop diluïda del tot, podeu beure un got d' aquesta aigua vermella i us pessigueu les galtes fent veure que us esteu tornant vermells. Molts nanos també voldran provar-ho, i podeu fer que es miren a un mirall per veure ells també es tornen vermells.

Ajuda molt fer comèdia, un barret, una vareta i fins i tot una capa. Quan feu sevir la vareta pronuncieu les paraules màgiques més habituals o inventeu-ne de noves.
Es bo intercalar aquestes activitats d' esplai entremig d' altres que requereixen més concentració, per tal de no saturar la seva atenció.

dijous, 2 de febrer de 2012

Lliçons de vida: estratègies alternatives.

La vida és experimentació constant. El profit que cadascú en treu pot variar i no sempre és proporcional a les possibilitats. Tots hem vist com gent amb discapacitats o dificultats aconseguia grans reptes. Són lliçons de vida per la seva entrega. Sovint les dificultats desenvolupen la creativitat per buscar camíns alteranatius.


Un exemple molt clar és la capacitat d' observació d' un sord. Les vibracions que rep o les reaccions que intueix fan que s' antiipi a les respostes dels altres de manera visionària. Són facultats que tothom pot desenvolupar si no es centra en la comunicació verbal. Poder cantar amb les mansque cada gest sigui una paraula pot ser magnífic, com podeu veure en aquesta versió de la cançó  Sense tú del grup Teràpia de shock o la cançó Grita de Jarabe de Palo del Bloc de la multidiversitat de la comunitat sorda. 
 I això només és un exemple. Qualsevol deficiència sensorial o de qualsevol tipus fa desenvolupar solucions de les que tots podem aprendre molt.